onsdag 20 maj 2015

Veckans vägning

Onsdagar blir Ricki och Totsis vägningsdag efter parningen.

Ricki: När vi hämtade henne så vägde hon 3439gr, en vecka senare 3492gr, förra veckan 3564 och denna vecka väger hon 3608 gr vilket ger en total ökning på  169 gr. Vad jag tror så är den ökningen vad hon gick ner under parningen. Så nu och framåt så är det nog gravidvikt. 
Ricki är mycket sömnig och trött. Mycket mer än förra gångerna hon var med kattungar. Kan det vara den "höga" åldern som tar ut sin rätt?? Hon blir ju faktiskt "hela" 3 år den 22/5. :) Hon orkar inte ens hålla ögonen öppna ordentligt när jag skulle fota henne...


Tawallis Ricki Lake




Totsi aka Smuggler Rhythm and Blues






Totsi har ju också varit på parning 9-12/5 och hos pappan till vår E-kull så jag vet att det kommer att bli vitfläckar i den kullen. Hallontuttar kan komma att synas omkring den 31/5.

Killar kan bli blå och cremé med vitt och damer kan bli blå och blåsköldpadda med vitt. Finns det anlag för lila/choklad hos Totsi så kan det ev bli lila ungar men chansen är nog minimal. Vi får se.

Totsi vägde 4438 gr när vi hämtade henne hos pojkvännen och idag, en vecka senare, så har hon gått upp till 4543 gr. En ökning på 115 gr.

Tuttan har den egenheten att hon kommer och talar om för mig när det är dags för lite TLC, tender, love and care. Hon ställer sig vid mig och piper (hon är lite usel på att jama) och då skall jag, jaga  efter henne in i badrummet och där inne skall vi borsta, gosa och kela och sedan skall jag sätta på duschen lite så det droppar!!! Så är hon nöjd ett tag till hon kommer igen...
Vigos (Always Wild Wellington) matte tycker att Totsi är rar och det epitetet passar henne väl. Hon är rar.

Förutom att odla katter så har jag numer "Gröna fingrar" enligt personal på vår handelsträdgård eftersom jag fått vårt Apelsinträd att blomma om och ge frukt. Gröna fingrar har jag nog alltid haft eftersom jag har ett intresse för växter.. Trodde inte att det var så svårt att få apelsinen att överleva..







Under vintern har apelsinen stått i ett fönster åt väster och fått lite vatten då och då. Sammanlagt så har den vuxit 45 cm sedan vi köpte den i somras. Syns på den långa grenen som sticker upp. Nu hoppas jag att den rackaren överlever denna sommar också.




Mannen i huset håller på att riva garderober. I källaren finns det ett gäng delar, som med lite tur skall bli de nya. Under tiden så har vi en stooor Walk in closet.. De ni!!!
Sedan skall det bli trevligt att kunna ta ut rena handdukar ur garderoben utan att de luktar gammal rök eller vad det nu är som luktar. :(


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar