torsdag 23 juni 2016

Kattgalet

Så det kan bli. Mitt kattliv har aldrig varit den där raka linjen mellan två punkter som man kan tänka sig, utan mera varit som en slalombana.
   Jag har hela tiden fått det jag inte velat ha från början, efter hand så har jag ju ändrat mig eftersom de små missarna är så söta.
  Punkt 1: Jag skulle aldrig ha en huskatt som såg ut som en huskatt. Alltså en svartrandig, prickig bonnkatt. Då fick vi Tristan.



Röda katter har aldrig stått högt i kurs hos mig. Ser lite lömska ut. Så fick vår Abby kattungar och Wasabi fick stanna.






När vi sedan bestämde oss för att köpa en raskatt så kom vi fram till att Brittiskt korthår vore idealet för oss. Min son introducerade oss för Lotta Wallin som har uppfödningen Tawallis. Fastnade för hennes snyggingar och bokade en hona, gärna choklad spottad eller tigré. Absolut inte en bonnkattsfärgad.
 I väntans tider så tingade vi ytterligare en britt och där i en färgkombo som jag verkligen inte gillade, sköldpaddsfärgad. Har alltid tyckt att det blir så rörigt med alla färger hit och dit men insåg att Smuggler Rhythm and Blues inte var rörig som blåpadda.
  Så i maj kom då Ricki. Svart tigré!!! Alltså huskattsfärgad. FNISS. 

Smuggler Rhythm and Blues aka Totsi
padda.




Tawallis Ricki Lake, Ricki
svart tigré






Vad jag ytterligare INTE skulle ha var ett långhår så då kan ni ju gissa vad som hände och händer igen!!!?!?!?!? jag kände med all värk osv att jag inte skulle orka hålla på med pälsjobb som blir med långhår. Så fick Totsi bara två överlevande kattungar i sin sista kull. En hane och en hona, Greta och hon blev, givetvis, ett långhår och vitfläck. Observera att jag ville ha vitfläckar!!!.





Strax före innan Greta vart född så födde Ricki en kull och där, äntligen, fanns min chokladhona. En söt choklad tigré Fanny.






Nu så får vi tillökning, i augusti,  BeWas Moonlight of Ophelia flyttar hit. En blå, vitfläck 02 och antagligen LÅNGHÅR!!!!  Hon är uppfödd av Lotta Wallin som har Tawallis uppfödning. Gissa vad jag hade velat ha denna gång... Japp! En hane men det blev en hon...




Kattlivets vägar äro outgrundliga. Helt klart är att man inte bestämmer själv vad som skall flytta in eller vem. Det bestämmer någon annan men utan någon annan så hade jag ju aldrig fått uppleva tjusningen med röda katter, bonnkattsfärgade bonnkatter, maskade bonnkatter med blå ögon, långhårsbritter, paddor, bonnkattsfärgade britter mfl. Hu vad tråkigt det skulle ha varit.

Totsi har flyttat till Kumla och lever livets glada dagar. Bortskämd som attan med både kärlek och annat. Hon njuter av att vara ensamkatt och att få all uppmärksamhet själv.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar