torsdag 15 maj 2014

Bebisbilder och extra sporrar

jo så är det, att kombon Totsi Smuggler Rhythm and Blues och Tawallis Trond Espen Seim kan ge extra sporrar på bakbenen hos sin avkomma. :(  Vilket innebär att båda föräldrarna bär anlaget. Detta ställer till det för mig som uppfödare för jag måste ta beslut som kanske inte är så trevliga/roliga att göra. Däremot så är det inget problem för katterna än och blir det så, vilket det inte behöver bli, så tar vetten givetvis bort dem.
   Kombon Trond och Totsi kommer aldrig mer att ske och nu väntar vi på Ricki som skall ha bebbar omkring den 20/6. Blir det sporrar där med så kommer nog Trond att få bli kastrat. 

   Det här känns lite som de som har en Sia/Osh med anlag för PRA som avlar på en PRA-fri katt men som för anlaget vidare även om kullen inte får PRA. Så är Rickis bebisar ok så tänker jag tänka som en Sia/Osh ägare tänker om PRA. Givetvis kommer jag att informera om att katterna KAN bära på anlaget, men jag har inte funderat klart än. 

Nu är tydligen reglerna för hund ändrade så att man får inte ta bort dessa sporrar hos hund men jag vet inte, hundra, hur det är för katt men antagligen så är reglerna desamma. Regeln trädde i kraft i januari 2014. Har letat men inte hittat. (pratade med vår vett.ass, i morse)

Annars så mår alla kattbebisarna super. De käkar och växer och några börjar få ögon.

Vikter: Charlotte K: 248gr  +13gr
            Challe B: 281gr  +11gr
            Celine/Doris: 297gr  +29gr
            Cassius C: 304gr  +17gr


Charlotte Kalla






Så här ser hennes extra sporre ut. Den lilla grejen till vänster som hänger ner.


Challe Berglund



Challes extra sporrar



Celine/Doris
har också en extra sporre men den är så liten att den knappt syns på bild,än.








Cassius C
som inte var på humör alls för att bli fotad




Cassius extra sporre








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar