tisdag 20 december 2016

Ny matta

Japp! Så blev det. En ny matta till vardagsrummet, en som matchar vår fondtapet i färgerna. Peackock heter den. Lite vid sidan av fick jag en illgrön, rund matta under min datastol. Givetvis kollade vi att den gröna färgen gick ihop med det gröna i den stora mattan. Jag har en känsla av att vi har köpt vår julklapp till oss idag, eller om det var den nya kameran? 
Är det någon som ser att jag inte är så mycket för det där grå/vit/svarta i inredningen? Jag måste ha färg annars så blir jag ju knäpp. 
  Färgernas vibrationer påverkar oss hela tiden. Blått ljus eller färg till exempel är lugnande och en bra färg i ett sovrum. Förr när man gjorde glas för hand så fick de som arbetade med blått glas inte arbeta med det hela dagen eftersom färgen påverkade personalen negativt. De blev letargiska...googla.


Färgerna på tapeten är mycket klarare än på bilden.




Här om dagen när jag klädde julgranen så tog jag fram en liten speldosa. Det var det underligaste och konstigaste en liten katt sett och hört i heela sitt liv. Ophelia tittade och petade och sedan tog hon tag i den med tänderna för att dra bort den. Undrar vart hon skulle ha burit den eller vad hon skulle ha gjort med den om hon hade orkat bära iväg den...





Efter allt plingande och spelande och granande så blir man så trött som katt. Abeba och Greta tog sig en vilopaus.
Om ni tittar noga så sitter det tre tomtar i soffan. Den till vänster är född 1959 och den fick min pappa när han gjorde reportage om den damen som tillverkade dem. Pappa arbetade som journalist i Heby på Sala Allehandas lokalredaktion där för att sedan flytta in på stora redaktionen. 1965? började han som redaktör på Falu-Kuriren och där var han kvar till pension. Efter något år i pension så började han jobba som redaktör/journalist på Norra Halland.
Den till höger köpte jag 1980 då min son föddes och den som sitter i mitten köpte jag 2015 då vårt barnbarn Adelle föddes. Så det är våra årstomtar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar