fredag 1 september 2017

Tomater, tomater, tomater

och en Adelle Karamell och lite katter. Helt otroligt de Italienska bifftomaterna som jag fick frön av från Ingela Sund slår alla rekord. Jag har aldrig sett så stora tomater i hela mitt liv. Jag är så imponerad. I förrgår tog jag två stycken och gjorde en tomatsås som jag slängde i falukorv. Mums. Lite olja i botten på en kastrull, tomatbitar, vitlökspulver, oregano, basilika, lite salt och lite svartpeppar som fick koka i ca 40 minuter och så i med korven som fick koka med tills den var varm. Ärtpasta till detta och skivad äppelgurka, sallad, skivad västeråsgurka (mycket god att äta "rå"). Tomatsåsen kan med fördel sjuda längre men jag var hungrig!.

Dagens skörd av bifftomater





De två "små" tomaterna längst ner till höger är normalstora tomater. Bara som jämförelse.


En tomat än så länge av Black Cherry. Dragit upp från frö.




I morse kom barnbarnet för en helg till hos farmor och Roy. Vi har varit ute i växthuset och Adelle har hjälpt farmor att slänga gamla växtdelar i komposten och vattnat tomater och gurkor med vattenslangen. Sedan frossade vi lite på våra vindruvor. Det känns bra att det mesta som får bär här går att äta. Tyvärr så var det någon som planterade den sämsta och fulaste häck som finns. Snöbär. Snöbär är giftiga och så sprider den sig som det ogräs det är. Sedan finns det ett träd i stora rabatten som inte har ätliga bär. Inget som jag planterat men att få upp snöbären kräver en mindre grävare då de har rötter överallt.





Sedan så måste jag ju ha med några kattbilder. Givetvis. Det kan man inte vara utan.
Maria


Mikaela


Minna


 Kerstin




Kolla hennes päls!!!!


Är så imponerad över hennes päls


Kerstins mamma Abeba


Då Abeba bara fräser och morrar och slår efter sin dotter Kerstin så passar hon på att snutta på Greta när hon serverad M-kullen mellanmål. Är man liten katt så lägger man sig på sin stora kompis så man kommer åt en egen tutte.


Fanny


M-kullen vilar efter sitt mellanmål



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar