onsdag 14 oktober 2015

Vårt "nya" kök

Jo men visst! 
  Roy har slitit som en galärslav med att måla alla skåpluckor, lådor och dörrar i köket. Det blev så snyggt. Nu när allt är klart, utom nytt golv, så påminner den blåa färgen om, hur det såg ut i farmors kök. Det är nästan exakt samma blå färg. Nostalgi på hög nivå. Är det två personer som jag saknar så är det pappa och farmor. Suck! 

  Alla skåp, lådor och luckor har Roy gjort själv efter min idé om hur uthusdörrarna såg ut förr. Han sparade stommen till det gamla köket men snickrade ihop stommen till diskbänken själv. En stor fördel med att ha en händig man, är att jag har kryddskåpet designat efter storlekar på burkarna. Jag har ett kastrullskåp med utdragbara korglådor där locken finns.
Under diskbänken är det också pimpat med nätlådor för nya eller tvättade disktrasor, borstar mm mm istället för att allt skall ligga i en enda röra.
Ett par öppna skåp ger ett mindre kompakt intryck än om vi skulle ha haft dörrar överallt.
   De snedställda handtagen gör det lättare för mig att öppna skåpdörrarna när jag har ont i fingrar, handleder och armar då jag inte behöver böja handleden för att trä i fingrarna och dra upp dörrarna. Jag kom på det när vi var runt och kikade på handtag. IKEAs fungerar perfekt.

Först kom de nya bänkskivorna på plats. Ville ha ljusa då vårt kök inte är så stort och kan kännas mörkt.




Här är, hur vårt kök såg ut innan målning




Första luckan på plats












Färdigt igår. Bara golvet som fattas och det kommer att gå i ljusare grå som skiftar ngt åt blått.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar